فرمانتور و بایوراکتور چیست؟

بازدیدها: 3130

تاریخچه

اولین بایو راکتور توسط محققین ناسا در دهه ۱۹۸۰ به منظور تحقیقات پزشکی و غذایی اختراع شد.

تفاوت بایوراکتور و فرمانتور

اصلی ترین تفاوت بایو راکتور و فرمانتور نوع کاربری آنها می باشد. بایو راکتور ها معمولا برای کاربردهای پزشکی و دارویی و واکنش های بیوشیمیایی استفاده می شوند در صورتی که فرمانتورها برای فعالیت های تخمیری استفاده می شوند.

همانطور که اشاره شد محصولات تولید شده توسط بایو راکتورها اکثرا محصولات دارویی نظیر واکسن ها و آنتی بادی ها می باشند و محصولات تولید شده توسط فرمانتورها اسید لاکتیک و اتانول می باشند، که اکثرا برای صنایع غذایی استفاده می شوند.

رآکتور زیستی یا واکنش‌گاه زیستی

بیوراکتورها سیستم ها یا دستگاه های مهندسی شده هستند، که از یک محیط زیستی فعال حمایت می‌کنند و در آنها واکنش‌های زیستی شبیه‌سازی می‌شوند. بایوراکتورهای شیمیایی دارای مخازن با حجم های مختلف هستند که در داخل این مخازن یک فرایند شیمیایی حاصل از فعالیت ارگانیسم‌ ها (جانداران) یا مواد فعال بیوشیمیایی مشتق از آن‌ها انجام می پذیرد این فعالیت ها می‌توانند به صورت هوازی یا بی هوازی باشند که تمامی این فعالیت ها به وسیله ابزارهای مهندسی نظیر انواع سنسورها به صورت هوشمند مدیریت و کنترل می شوند. مخازن بایوراکتورها معمولاً استوانه ای، در اندازه‌های متغیری از لیتر تا متر مکعب هستند. جنس مخازن در حجم های کم معمولا از شیشه های مخصوص و در حجم های زیاد اغلب از فولاد ضدزنگ (Stainless Steel ) می باشد. این دستگاه ها کاربرد های مختلفی دارند که دو مورد از اصلی ترین کاربرد های آنها در صنایع پزشکی و غذایی می باشد.

استفاده در صنایع پزشکی و دارویی:

از این دستگاه‌ها برای رشد سلول‌ها، بافت‌ها، باکتری ها و سایر اورگانیسم های مشابه در یک محیط کشت سلولی معمولا برای تحقیقات دارویی و تولید واکسن ها و سرم های مختلف استفاده می شود.

استفاده در صنایع غذایی:

بایوراکتور ها در صنایع غذایی برای انجام فرایند های تخمیری و تولید انواع نوشیدنی ها مانند دلسترها، لبنیات نظیر ماست و پنیر و دوغ های کفیر و شکلات استفاده می شوند.

در صورت هر گونه سؤال در خصوص فرمانتورها و بایوراکتورهای اِدمان تِک   اینجا   کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در پایگاه مشتریان اِدمان تِک عضو شوید.